Każdy kierowca powinien być przynajmniej częściowo przygotowany na sytuacje, które mogą go spotkać na drodze. Dotyczy to nie tylko wyposażenia samochodu w takie elementy jak gaśnica, apteczka pierwszej pomocy, kamizelka odblaskowa czy trójkąt ostrzegawczy. Ważne jest również dysponowanie numerami telefonów do najważniejszych służb, które świadczyć mogą pomoc w nagłych przypadkach. Każdy zna podstawowe numery w tym zakresie, czyli między innymi:

- numer ratunkowy – 112,

- policja – 997,

- straż pożarna – 998,

- pogotowie ratunkowe – 999.

Takie numery są bardzo przydatne szczególnie w sytuacji kiedy dojdzie do wypadku bądź też do kolizji drogowej. Dyspozytorowi warto podać dane z pobliskiego słupka drogowego, jeżeli tylko mamy taką możliwość. Dzięki temu pomożemy w lepszej lokalizacji miejsca wypadku. Można też podać charakterystyczne dla danej okolicy miejsce (sklep, stacja benzynowa) bądź też mijaną w ostatnim czasie miejscowość. W mającym miejsce zdarzeniu, pojawić osoby poszkodowane, do których należy wezwać odpowiednią pomoc. Warto też samemu udzielić pierwszej pomocy, gdyż jak wiadomo każda chwila w nagłych wypadkach jest niezmiernie cenna. W tym zakresie można znaleźć niekiedy specjalistyczne szkolenia, które pozwalają nabyć wiedzy oraz odpowiednich umiejętności w tym zakresie. Większość z nich jest prowadzona przez wykwalifikowane osoby, które na co dzień mają styczność z sytuacjami, które są omawiane na takich szkoleniach. Większość z nich kończy się uzyskaniem odpowiedniego dokumentu. Wiedzę oraz umiejętności warto w tym zakresie sobie co pewien czas odświeżać, co często praktykują firmy zatrudniające kierowców. Dotyczy to nie tylko osób przewożących towary oraz materiały. Coraz częściej na takie ogłoszenia odpowiadają właściciele firm, których kierowcy wykonują przewóz osób zarówno na drogach krajowych jak i poza granice naszego kraju. Wiedza oraz doświadczenie każdego pracownika, szczególnie kierowcy jest ważne ponieważ ciąży na nim odpowiedzialność za osoby będące pasażerami.